Bezoek uit de polder aan Kirgizstan - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Jasper en Mette - WaarBenJij.nu Bezoek uit de polder aan Kirgizstan - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Jasper en Mette - WaarBenJij.nu

Bezoek uit de polder aan Kirgizstan

Door: Fike/Frank

Blijf op de hoogte en volg Jasper en Mette

24 Juni 2015 | Kyrgizië, Bisjkek

Twee weekjes heen en weer naar Kirgizië: niks in vergelijking met de Central Asia trip van ons kroost, maar toch een hele reis voor een ouder echtpaar, zoals wij in Booking.com te boek staan. Heerlijk om ze op het hete vliegveld van Bishkek te zien staan, niet te missen met een ballonnetje tussen de verbaasde Kirgiezen. Ze zijn ervaren wereldreizigers geworden en we vertrouwen ons lot graag aan hen toe. Jasper jaagt de oude bus als de duivel door de hel van het verkeer van Bishkek en vraagt daarbuiten het uiterste van hem op dirt roads en bergweggetjes. Mette maakt makkelijk contact en weet overal de weg, ook als ze hem niet weet. Samen zijn ze een prachtig paar. We kijken onze ogen uit naar het leven van de Kirgiezen, verkennen de bergen, maken prachtige wandelingen, rijden paard, kamperen aan een groot meer, Frank en ik slapen een week in yurts. Een kunstig opgerichte ronde tent van schapenvellen, matrasje op de grond, handwerkkleden aan de wand. De laatste yurt ligt aan het sprookjesachtige meer van Song Kol op 3000 meter hoogte, waar we alleen heengaan. In een dag van 35C naar het vriespunt, door de sneeuw over een ruige pas in een mishandelde Toyota. Kuddes halfwilde paarden, yaks, koeien en bronstige stieren, een adelaar erboven. Kom er eens om in de polder. Het is niet alleen maar feest: onze darmen verliezen de strijd en we brengen meer tijd door boven een gat in de grond dan op de gedroomde rug van een paard langs de oevers van het meer. Veel verder weg in - en van - de wereld konden we niet zijn. Gelukkig wachtten Mette en Jasper ons weer met de bus in Bishkek op, al moesten we eerst nog wel wat ruzies met taxi- en marshroetka-chauffeurs doorstaan. Jasper heeft in de tussentijd de bus deskundig gesloopt; zo gewichtloos mogelijk moeten de hoge passen van de Pamir-highway net haalbaar zijn. De trekhaak blijft achter, zijn vrouw neemt hij mee, over het tweede reservewiel wordt nog getwijfeld. Duimen voor ze, graag! En wij keren terug, gelouterd en dankbaar.

• 26 Juni 2015 - 18:07

Annegeer:

Ha lieve Frank en Fike,
    Wat bijzonder leuk om jullie verslag te lezen. Jullie ervaringen lijken mij onvergetelijk. En heerlijk om Mette en Jasper daar wat langer te ontmoeten en een stuk met hun te kunnen delen.

Veel liefs

• 27 Juni 2015 - 17:39

Riet Daelmans Vesters:

Lieve Frank en Fike,
    Wat een verrassing om jullie verslag te lezen. Fijn dat wij zo bij jullie ervaringen betrokken zijn en wat een trotse vader en moeder lees ik . Geweldig dat zij dit ervaren wereldburgers. Wens jullie een goede thuisreis en Mette en Jasper dat het hen goed mag gaan. We denken aan jullie.
    Liefs Ton en Riet

Verslag uit: Kyrgizië, Bisjkek

Jasper en Mette

Hi, Leuk dat je ons blog bezoekt! Wij zijn Jasper en Mette uit Amsterdam. We reizen vanuit onze thuisstad Amsterdam in onze Mercedes 207D naar Centraal Azie. Bij de foto's staat een afbeelding van de vooraf geplande route, waar we vast vanaf zullen wijken. Veel bereik zullen we niet hebben dus de updates zijn beperkt! Groetjes, Jasper en Mette

Actief sinds 11 Jan. 2015