Azerbaijan en Co. - Reisverslag uit Aktau, Kazachstan van Jasper en Mette - WaarBenJij.nu Azerbaijan en Co. - Reisverslag uit Aktau, Kazachstan van Jasper en Mette - WaarBenJij.nu

Azerbaijan en Co.

Blijf op de hoogte en volg Jasper en Mette

17 Mei 2015 | Kazachstan, Aktau

We zijn er nog!

Veel gebeurd, weinig geschreven, excuus.

We zijn eind april een week in NL geweest vanwege het overlijden van mijn lieve opa. Bij terugkomst in Tbilisi, Georgië hebben we met enige haast visa voor Azerbaijan getracht te bemachtigen; welke we na een week in handen hadden. Vervolgens zijn we via de noordelijke grensovergang Azerbaijan binnen gereden; wat niet zonder slag of stoot is verlopen. Bij aankomst diende ik via de 'passagierscontrole' en Jasper door de 'autocontrole' de grens over te steken. Na een uur of drie in de brandende zon, met enkel mijn paspoort, aan de Azerbaijaanse kant van de grens op Jasper gewacht te hebben ben ik polshoogte gaan nemen bij de grenswachten, die mij ervan verzekerden dat Jasper + bus er elk moment aan konden komen. En voilà, wie verrees er dat moment aan de horizon? Mijn man mét bus! Meneer heeft uren moeten lobbyen om de bus voor langere tijd het land in te krijgen, zonder succes. Azerbaijan hanteert een Euro 4 klasse beleid waardoor auto's van vóór 2006 niet langer dan 3 dagen in het land mogen verblijven (zeg ik dit goed pap?); ons lieftallige huisje komt uit 1982.. Conclusie: we dienden als een malle visa en boottickets voor/naar Kazakhstan zien te bemachtigen. Waarin we, met behulp van ene Ishmael en veel te veel geld, na een week slaagden. Auto illegaal, veel te weinig van Azerbaijan kunnen zien. Maar we zouden ons binnen overzienbare tijd in Aktau, Kazakhstan bevinden, werd ons afgelopen woensdag door Ishmael voorgehouden. De waarheid lag anders:
Woensdag rond 14:00u arriveerden wij in de haven van Baku, Azerbaijan, de boot arriveerde op donderdagochtend om 05:00u en vertrok om 09:30 naar Aktau, Kazakhstan. Waar we aanmeerden op zaterdagochtend 01:00u en waar we vervolgens tot 11:30 hebben gewacht eer dat de auto het land in mocht. Kortom, 3 dagen verder en 10 jaar ouder. Maar de boottrip was top; interessante reizigers waar we veel van hebben kunnen opsteken.

Morgen willen we uit Aktau te vertrekken, nadat we ons hopelijk binnen afzienbare tijd hebben kunnen laten registreren (tijdsduur: 15 min tot 48u) en kunnen we dit immens grote land gaan bewonderen (you should google it, there are some crazy things out here!)

• 17 Mei 2015 - 22:59

Fike:

Dank voor de weergaloze foto's; fijn jullie te zien in die biezondere conteksten. Kazachstan hier komen Jasper en Mette!

• 18 Mei 2015 - 13:03

Eva:

Fijn om weer wat van jullie te horen...wat naar dat je Opa is overleden. Gecondoleerd.

Ben gek op de foto's, dikke kus!!

• 18 Mei 2015 - 17:48

Annegeer:

Ha lieve Mette en Jasper, kan mij zo voorstellen dat door alle spannende avonturen, m.n rondom visa en duur verblijf in Azerbaijn, jullie toch ook intensieve week in Nederland inmiddels ver weg lijkt.
    De foto's vind ik schitterend.

Interessant om mensen uit de plaatselijke bevolking te ontmoeten. Echt iets voor jou Mette.

Dikke kus

• 19 Mei 2015 - 12:46

Malijn:

Kom niet meer bij om die maffe foto's! Wat n geweldig avontuur beleven jullie toch! Xxx

Tags: Baku, Aktau, Ferry

Verslag uit: Kazachstan, Aktau

Jasper en Mette

Hi, Leuk dat je ons blog bezoekt! Wij zijn Jasper en Mette uit Amsterdam. We reizen vanuit onze thuisstad Amsterdam in onze Mercedes 207D naar Centraal Azie. Bij de foto's staat een afbeelding van de vooraf geplande route, waar we vast vanaf zullen wijken. Veel bereik zullen we niet hebben dus de updates zijn beperkt! Groetjes, Jasper en Mette

Actief sinds 11 Jan. 2015